قرآن و سنت

غالب علمای شیعه اعم از متقدمین و متاخرین قائل به تحریف قرآن بوده و هستند، این علما برای تائید اعتقاد خود روایاتی نیز نشان داده و می دهند چنانکه نوری طبرسی چیزی نزدیک به دو هزار روایت را در کتاب «فصل الخطاب فی اثبات تحریف کتاب رب الارباب» خویش جمع نمود و همچنین فیض کاشانی چیزی نزدیک به پنجاه روایت در مقدمۀ تفسیر «الصافی» خود گرد آورد و همچنین نویسندۀ کتاب «دبستان المذاهب» نیز روایات کثیری در این باب گرد آورده است، البته این کتاب به چاپ نرسیده ولی می توانید در سایت «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی» به آدرس زیر نسخۀ خطیش را دانلود کنید:
http://dlib.ical.ir/site/search/advanced?term1=%D8%AF%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8
علمای زیادی از روحانیون شیعه هستند که کتابی جداگانه دربارۀ تحریف قرآن نوشته اند، به عنوان نمونه:
1. احمد بن محمد بن خالد برقی، صاحب کتاب «المحاسن» است که نجاشی در ص 73 کتاب رجالش کتابی تحت عنوان «التحریف» را از جمله تالیفات وی معرفی می کند!
2.ابی الحسن على بن الحسن بن فضال الکوفى کتاب « التنزیل من القرآن والتحریف » را نوشته است (الذریعه الی تصانیف الشیعه،رقم2022)
3. محمد بن الحسن الصیرفی، صاحب کتابی است به نام« کتاب التحریف والتبدیل » (الفهرست، ص230، شیخ طوسی ؛ مؤسسة نشر الفقاهة)

4. احمدبن محمدبن سیار، صاحب کتابی است به نام «التنزیل والتحریف» (مختصر بصائر الدرجات،ص:204، حسن بن سلیمان حلی ؛ منشورات المطبعة الحیدریة - النجف الأشرف)
چنانکه گفتیم تعداد روایات در این باب در کتب شیعه بسیار زیاد است تا حدی که مجلسی آنها را «متواتر معنوی» می داند. (مرآة العقول، ج‏12، ص: 525، مجلسی ؛ دار الکتب اسلامیه_تهران،ط2) و شهید احسان الهی ظهیر در کتاب «الشیعه والقرآن» 1062 روایت را از کتاب «فصل الخطاب» نوری طبرسی برگزیده و در کتاب خویش قرار داده است.
از بین انبوهی از این روایات در کتب شیعه ، روایتی موجود است که قرآن نازل شده بر رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را 17000 آیه میداند یعنی چیزی نزدیک به 10400 آیه بیشتر از آنچه هست!
روایت در کتاب الکافی به این شکل آمده است:« عَلِی بْنُ الْحَکَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ  عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْقُرْآنَ الَّذِی جَاءَ بِهِ جَبْرَئِیلُ ع إِلَى مُحَمَّدٍ ص سَبْعَةَ عَشَرَ أَلْفَ آیة»
(الکافی، ج‏2، ص: 634، دار الکتب اسلامیه _تهران،ط4)
یعنی: «امام صادق می گوید: "همانا قرانی که جبرئیل برای محمد صلی الله علیه وسلم آورده است 17000 آیه بوده است"»در مورد سند روایت باید گفت که مجلسی آن را «موثق» می داند. (مرآة العقول، ج‏12، ص: 525، مجلسی ؛ دار الکتب اسلامیه_تهران،ط2)


این روایت که صراحتاً بر تحریف قرآن دلالت دارد و از نظر علم رجالی شیعه موثق و بدون اشکال است، روحانیون تقیه کار شیعه را به تب و تاب انداخته تا اینکه چاره ای بیاندیشند؛ پس در اقدامی، کتاب "الکافی" را از نو در موسسه «دار الحدیث قم» چاپ کردند، منتهی این بار، روایت مذکور را تحریف نموده و به جای 17000 آیه، 7000 آیه نوشتند!
الکافی، دار الحدیث قم : «عَلِی بْنُ الْحَکَمِ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ‏:عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «إِنَّ الْقُرْآنَ الَّذِی جَاءَ بِهِ جَبْرَئِیلُ علیه السلام إِلى‏ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله‏ سَبْعَةَ آلَافِ‏ آیةٍ».
(الکافی، ج‏4، ص: 675، دار الحدیث _قم،ط1)
روحانیون شیعه برای این تحریف آشکار و واضح دلیل آوردند و گفتند:
«این حدیث، در برخى نسخ‏ الکافى‏ و در بعضى منابع دیگر، با عبارت «سبعة آلاف آیة» آمده است‏.»

 

 

(مجموعه مقالات فارسى، ج‏5، ص: 197،نفى برداشت تحریف از صحیحه هشام در «الکافى»، محمّد احسانى‏فر لنگرودى‏ ؛ دار الحدیث _قم،ط1)


به گفتۀ روحانیون شیعه و طبق آماری که مرکز "دار الحدیث" قم ارائه داده است، 1608 نسخۀ خطی از کتاب "الکافی" موجود است که در 1606 نسخۀ خطی آن عبارت 17000 آیه آمده و فقط در دو نسخۀ آن این عبارت تغییر کرده و به صورت 7000 آیه آمده است ؛ یکی از این نسخه ها مربوط به قرن 9 و دیگری مربوط به قرن 11 است!
حال خودتان قضاوت کنید که احتمال خطا در کدام بیشتر است، در 1606 نسخه یا در 2 نسخه؟؟

مجلسی که خود نسخه های متعدد "الکافی" را در اختیار داشته و در مرآة العقول هر گاه اختلافی در نُسخ بوده آن را متذکر شده در ذیل همین روایت می نویسد: «الحدیث الثامن و العشرون‏: موثق. و فی بعض النسخ عن هشام بن سالم موضع هارون بن مسلم، فالخبر صحیح و لا یخفى أن هذا الخبر و کثیر من الأخبار الصحیحة صریحة فی نقص القرآن و تغییره، و عندی أن الأخبار فی هذا الباب متواترة معنى، و طرح جمیعها یوجب رفع الاعتماد عن الأخبار رأسا بل ظنی أن الأخبار فی هذا الباب لا یقصر عن أخبار الإمامة فکیف یثبتونها بالخبر.» (مرآة العقول، ج‏12، ص: 525، مجلسی ؛ دار الکتب اسلامیه_تهران،ط2)
یعنی:«حدیث بیست و هشتم: موثق است . و در بعضی از نسخه های الکافی به جای هشام بن سالم هارون بن مسلم آمده است،پس این خبر صحیح است و پوشیده نیست که این خبر و کثیری از این اخبار صحیحه صراحت دارند بر نقص و تغییر قرآن! و نزد من اخبار تحریف قرآن متواتراند به اعتبار معنی(تواتر معنوی) و ساقط کردن تمام این احادیث فن حدیث را غیر قابل اعتماد می کند بلکه ظن من آن است که روایات تحریف از روایات امامت کمتر نیستند، (پس اگر روایات تحریف را قبول نکنند) مساله امامت را چگونه از روایات ثابت خواهند کرد؟»
دقت کنید که وی به اختلاف نُسخ اشاره دارد منتهی می گوید در بعضی نسخ به جای هشام بن سالم هارون بن مسلم آمده است و هیچ حرفی از سخن جدید شیعیان نیست.

اما گذشته از تمام این نسخه های موجود از "الکافی"؛ یکی از علمای همعصر کلینی، به این روایت اشاره می کند و از 17000 آیه سخن می گوید، آن روحانی شیعه، ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق است، وی در "اعتقادات الامامیه"می نویسد:
«بل نقول: إنّه قد نزل الوحی الذی لیس بقرآن، ما لو جمع إلى القرآن لکان‏ مبلغه مقدار سبعة عشر ألف آیة.» (اعتقادات الإمامیة، ص: 84، صدوق ؛کنگرۀ شیخ مفید _قم،ط2)
شیخ صدوق با این سخن خود به ما ثابت کرد که روایت مذکور اصالتاً با عدد 17000 آیه نقل شده است و شیخ صدوق نیز همعصر کلینی و خود از محدثین شیعه است و قول او در این باره از هر نسخه ای نزد شیعه می بایست که معتبرتر باشد. اما تاویل وی که می گوید عدد زاید بر تعداد واقعی آیات قرآن، از قرآن نیست (یعنی احادیث قدسی هستند) نمی تواند صحیح باشد، چرا که در روایت چنین آمده است :«إِنَّ الْقُرْآنَ الَّذِی جَاءَ...» یعنی: همانا قرآنی که آمد ...» قرآن نه حدیث قدسی !

همچنین روایت دیگری در کتاب "الکافی" موجود است که باز هم شبیه روایت مذکور است ؛ آن روایت چنین است:
«ْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع .... ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ ع وَ مَا یدْرِیهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ ع قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ ع قَالَ مُصْحَفٌ فِیهِ مِثْلُ قُرْآنِکُمْ هَذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اللَّهِ مَا فِیهِ مِنْ قُرْآنِکُمْ‏ حَرْفٌ وَاحِدٌ »
(الکافی، ج‏1، ص: 239،دار الکتب اسلامیه _تهران)
یعنی:«ابو بصیر گفت: بر ابو عبدالله، امام صادق وارد شدم ... امام صادق فرمود: به راستى نزد ما است مصحف فاطمه (ع) و چه میفهمند که مصحف فاطمه چیست؟ ابو بصیر گوید: گفتم: مصحف فاطمه (ع) چیست؟ گفت: سه برابر این قرآنى که میان شما است در آن است و به خدا یک کلمه از این قرآن شما هم در آن نیست‏..»
مجلسی سند این روایت را صحیح می داند و می نویسد:«باب فیه ذکر الصحیفة و الجفر و الجامعة و مصحف فاطمة علیها السلام‏ الحدیث الأول‏: صحیح.» (مرآة العقول، ج‏3، ص: 54)
سخن از کتابی است که سه برابر قرآن است یعنی حدود 18000 آیه!! چندان فاصله ای با 17000 آیه ندارد و این روایت خود می تواند قرینه ای برای تائید روایت قبلی باشد و به ما ثابت کند که اصولاً نزد شیعه قرآن اصلی سه برابر قرآن کنونی متصور بوده است!
به هر حال توجیه شیعیان و علتی که برای تحریف روایت "الکافی" ذکر می کنند به هیچ وجه موجه نبوده و صد البته هنوز هم که هنوز است از ننگ محرف دانستن قرآن تبرئه نشده اند و تنها زمانی از این ننگ خلاص می شوند که قائلین به تحریف قرآن را کافر و نا مسلمان معرفی کنند.

التماس دعا
  • ۹۴/۰۳/۱۲
  • مسلمان موحد